Nice pic!

Nice pic!

onsdag 17 februari 2010

Lite sugen blir man ju... Chess

Japp det blev en FTF, men vilket spel det blev...

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=df265e2a-3a1a-44b4-a37a-36b044674255

Här kommer en super länk:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1008424

Nu är ju inte jag super killen på detta, men jag vann en turnering när jag var 8 år..
Kom i trans och slog alla en kväll, alla var nog bara sex-sju stycken...
Kommer ihåg att jag fick diplom... kanske var det till och med klubbmästare...
Det kunde kan faktiskt vara helt sant, men det kommer vi inte att få veta...
Fem av dom jag slog var i alla fall gubbar (30-90)... Dom kanske la sig?

Men är det inte så att Spasskij är "lite" desperat hela vägen?

Han spelar ju som om det hade varit jag... Lite som ett data spel; All in..
Fast det ser ju ut lite som att han bara försvarar sig mot en galen spelare.
Inte vet jag men jag kommer att kolla mer på detta partiet, även några av den andra.

Jag tror att jag är redo för lite partier!

Jag tror i all fall att Bobby gillade snö. Vet inte om han fick ta ngn cache innan tåget gick 2008. Annars flyttar man ju inte till Island, eller?

14xf6...
20Bxh2+...
34Rxe2...

Oj vad det spökar i huvudet...

Lättare att jaga cacher?

Jag mailar en kompis och vi startar ett partie, som vi gjort flera ggr.
Tror inte vi kommit hela vägen en enda gång.

Inga cacher i morgon, jobb, jobb, jobb...

5 kommentarer:

  1. Grattis till FTF - man får hoppas att du inte blir beroende och hamnar på en klinik.....

    Snygg blogg! Har lagt en länk hit från min blogg.

    SvaraRadera
  2. Såg länken när jag var inne och läste om kliniken... Sitter Swerker där? Han kommer att bli livsfarlig när snön försvinner... Jag tror att vi har 15-20 STF efter Swerker... Har inte kollat upp det men det känns så... Av våra 33st så tror jag han är FTF på i alla fall över 20...
    Då ska det ju tilläggas att han inte direkt bor nästgårds... ca 6-7 mil bort. Ibland känns det som jag är redo för kliniken, men det positiva är att man inte har en chans på Linköping och Motala, så man kan lugnt sitta hemma...

    SvaraRadera
  3. Fru Smokestoner bekräftar att herr S är ganska nära kliniken. Helt normalt är det inte... :) Jag är bara avundsjuk...

    SvaraRadera
  4. Geocaching är väl en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus? Där man dock inte har någon karta? Eller? Är det inte så att utövaren söker med hjälp av en GPS-mottagare efter skatter (så kallade cache), vars koordinater är utlagda på internet? En cache består väl typ av en behållare, som helst ska vara gömd på ett sådant sätt att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska råka snubbla över den? En cache kan väl vara av väldigt varierande storlek och vara gömd såväl mitt inne i storstäder som ute i naturen? När man väl hittat cachen gäller det då bara att följa ett par stående regler, typ skriva något i loggboken, lägga i något om man tar något, samt se till att lämna allt exakt som när man hittade det? Eller? Jag vill ju lära mig?

    Finns flera olika typer av gömmor? Är det så att den enklaste varianten handlar om att hitta cachen med hjälp av koordinater och en utförlig beskrivning? En svårare variant skulle i så fall kunna vara en så kallad multi-cache som skulle kunna innebära att man måste hitta flera cacher på vägen för att få ledtrådar till slutcachen. Skulle man till detta kunna lägga instruktioner i kodade meddelanden och att låta cachesökaren göra små beräkningar för att komma fram till rätt koordinater för slutcachen? Finns det även så kallade mystery-cacher, där det bara är utläggarens fantasi som sätter gränserna? De koordinater som finns angivna på en mystery-cache skulle väl i så fall oftast vara irrelevanta med avseende på cachens fysiska placering? För att få fram de riktiga koordinaterna behöver man väl i så fall ofta lösa någon form av gåta, exempelvis ett matematiskt problem eller en krypterad text?

    Eller? Orkar du svara på dessa nybörjar frågor skulle jag bli glad.

    SvaraRadera
  5. Lol, det känns som du redan har koll på läget "anonym"...

    SvaraRadera