Nice pic!

Nice pic!

lördag 29 januari 2011

The City of the Living Dead

Denna vecka var det Oslo som gällde fick lite tid över mellan två möten under torsdagen. Hade givetvis lagt in ett gäng gömmor i den gamla 400t, våra 500t ligger i karantän tills vi har skärm skydd till dessa. Undrar när de kommer? Fast jag har ju inte beställt några ännu... Ändå tror jag att de ska komma hem i lådan, konstigt.

Nåja, på med GPS;en och ut för att ta tre fyra stycken.

VAD händer nu??? Ingen karta? Oslo finns ju inte med i kartan. Troligtvis något ”vi är inte med i EU, och hela Oslo är ett skyddsobjekt” bla, bla, bla, inte vet jag.

Det blir ju faktiskt lite lurigt att jaga gömmor utan kartan inne i byn.

Hittade först den här som var ganska ny; Geopol #4 - Prinsens gate.
Gick vidare för att titta på operan på andra sidan vattnet. Hade inte tid att ta mig dit men den såg ju trevlig ut. Plockad dock MS Innvik. Skeppet var inte på plats, men solen var I alla fall framme.

Sedan var det en massa byggarbeten så jag fick släppa en eller två till som jag tänkte titta efter. Det blev en snabb lunch på McD, där ett meal kostade 118:- (???).
Innan det så hittade jag den här Geopol #6 - Nedre Slottsgate. Oslo är ju ett riktigt konstigt ställe. Dyrast i hela världen (i alla fall i toppen) och över hela byn står det knarkare över allt. Dealar helt öppet sitt heroin, överallt. Det är ju inte 10-20 st utan flera hundra. Dom står och pissar på väggarna och spyr i busskurerna. När jag kommer tillbaka mot hotellet så står det ett gäng på 12-15 stycken och liksom vaggar fram och tillbaka i den 18 gradiga kylan. Dom är likt Zombies, det är nästan som att vara med i en skräckfilm. När ska dom vakna till och vad händer då? Bredvid står tre stycken poliser och pratar, medelåldern på dessa är 55 år och de bär inga vapen utan ser ut som engelska bobbies.
- De där tre kommer ju åka med först när Zombisarna vaknar tänker jag och smiter in på hotellet genom att tränga mig förbi ett gäng av 8-10 tiggare som inte tar nej (take NO, ingen kunde norska) som ett svar.

Framför dörren till hotellet ligger två stycken högar som jag får kliva över. Två knarkare har liksom somnat framför dörren, en mot väggen en ligger på rygg på mattan. Dessa ligger cirka 20 meter från poliserna, vad f-n är det med Oslo?Möten gick bra och sedan skulle man ut och göra Oslo by Night!

Startade på en mycket trevlig restaurang som jag varmt kan rekommendera:

Ni & Tyve, grymt bra!

En GT i baren, eller var det två?

Vi började med lite ostron och King crab sallad, fint. Till detta Champagne och lite Riesling, oj oj oj. Sedan blev det entrecote med bea och en mycket trevlig Ripasso.

Mycket bra! Avslutade med Fernet och dubbel espresso. Vidare till nästa ställe.
The Sense var namnet på denna cocktail bar. Nu hade vi fått upp farten så här blev det både det ena och det andra. Startade med en äpple, ingefära och citrongräs drink och avslutade med en klassisk Tom Collins (det var inte igår). Sedan vidare mot nästa ställe. Vi gjorde några halv taskiga försök att hitta en cache, men det gick inte förens vi kom fram till href="http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=797ff024-681c-42ef-bcab-4a8b0b8b9130">Aker Brygge, loggad. Nu in på Bar1. Det var det fina folkets bar, inga knarkare här inte, i alla fall inte heroinister, här fanns det nog andra droger.

Sedan vet jag inte riktigt hur det gick till, men dessa två loggades:

Geopol #22 - RådhusplassenGeopol #5 - Øvre Slottsgate
Nu började vi närma oss centrum. Zombisarna hade börja röra på sig för att inte frysa ihjäl eller kanske bara för att leta knark och föda. Hemska tanke... Zombisarna hade nu fått sällskap av stora grupper av yngre halvdöda som drog fram och slog sönder, bråkande, tiggde, hotade eller bara betedde sig som fullkomliga idioter.

Vi fick smita in på the Dubliner, puh räddade. Lite som en skräckfilm igen.

Här inne var det bara bra musik och lugnt och skönt.

Hungrig??? Hur kan man vara hungrig nu? Nåja klockan var ju efter 03:00, Kebab!

Ut och vidare mot nästa ställe, nu hade ytterliggare en grupp kravlat fram från sina hålor i marken. Vad är det med Oslo? Zombies, Huliganer, horor och poliser.

De senare gick det 1 på 200 av. In på kebab stället och en hotfull kille och vill ha betalt för att detta är ”his place”. Konstigt som tusan, han minsann kan oss dödade om han vill det (det var inte så att vi pratade norska om jag säger så). Får frågan av fler än tio yngre tjejer –Please buy me food, me hungry. En kebab kostar 160 spänn med en dricka.. Ta mig här ifrån...
Utanför blir det knivslagsmål och någon stackare blir ner stucken, då helt plötsligt vågar sig polisen fram. Hade det kommit 4-5 stycken så hade nog dessa poliser bara försvunnit. Gängen hade stuckit ner dem, hororna hade släppa med sig de som överlevt ner i sina hålor och zombisarna hade ätit upp det som blev över. Därför kom det nu en mindre arme poliser.

Dags att gå till hotellet, japp. Killen som skulle döda oss gör tecken med fingret över halsen, men vågar sig inte ut när gatan är full med poliser. Killen var kanske 15-16 år...Hans gäng på 10-12 lika gamla pojkar bara väntade på hans order. Vi kryssar fram mellan horor, tiggare och knarkare. ”Normala” människor är en på 50... resten... jag vet inte.

Närmare centrum fanns inte en människa som kunde talade norsk? Poliserna sa ju inte så mycket så jag vet inte. Aldrig i livet att jag tar min barn till detta helvete.
De flesta av zombisarna kanske kunde prata, men de sa inte så mycket mer; -MMMRUUU.

OSLO ANY ONE?

-THE CITY OF THE LIVING DEAD!

5 kommentarer:

  1. Jag har varit där med frugan och hennes syster son en heldag från 05:30 till 17:00 eller nått och jag var inte så nöjd med Oslo. Vi fick uppleva det samma utan hot men kanyler över allt i varenda buske där man letade efter cacher.
    Jag kommer troligtvis inte besöka Oslo igen.

    Mvh The Explorist

    SvaraRadera
  2. Hittade en bra länk:

    http://www.folkvett.se/sovjetstaten/tag/heroin/

    SvaraRadera
  3. Noterbart är ju att detta är ett hotel som kostar 2 000:- (???) sek natten, inget vandrarhem...

    SvaraRadera
  4. Jag var i Oslo några gånger för drygt 20 år sedan, och då tyckte jag det var en fin stad. Men, jag var inte ute på nätterna... (Till skillnad från nu för tiden när jag jagar cachar ;-)
    Är det ett nyare fenomen?

    Tiggare och hemlösa är ett tråkigt inslag i stadsbilden. Kommer ihåg från de Londonbesök jag gjorde före och after Thatcher hur pass stor skillnad det var; alltså många fler efter att Tories "reformer" slagit igenom.
    Är det liknande som ligger bakom Oslo-situationen?

    SvaraRadera
  5. Dyr och otrevlig stad. Du får se till att lägga dina affärsmöten i andra städer ;-)

    SvaraRadera