Nice pic!

Nice pic!

lördag 23 oktober 2010

Ny gömma ej ute!

Nu kan ni lösa nedan och ta den som FTF. Enligt alla regler så är FTF den som skriver först i loggen, eller hur.? Kasta Er i bilen.

Jag skulle göra en mystery om Kjel P Dahlström, men det blev lite fel i timming.

Det blir ju liksom inte alltid rätt.

Jag skulle göra ett mystery om Kjell P Dahlström. Vid 0300-0400 på ett hotell i Helsingfors efter en blött natt, gick det bra eller gick det mindre bra? Vi kan väl enkelt säga att ingen har loggat denna burk, ännu... aj aj inget mystery här inte.

Nedan var vad jag la ut som ett litet första förslag. Tror nog att Landstedt drog i handbromsen direkt. Ska han skriva en bok om detta eller vad händer?

Gömman: Kjell P Dahlström – Sheriffen. (nedan är en liten bit av det jag skrev)

Kände jag Kjell P, jag det tror jag att jag gjorde, lite på ett hörn i alla fall. Jag tror inte att någon kände Kjell helt och hållet. Polisen från Boden - Sheriffen.

Vid lunchen på Hassangården var det en sak som gällde, man tar så mycket mat man vill ha och man tar bara en gång för sedan är det slut. – Lassa på så mycket du vill ha, för det blir inget över, sa Kjell.

Kunde man hitta en mer positiv kusk innan loppet? Ludde är ju ganska på detta, men ingen var som Kjell P. Ludde är ju den som fått ta Kjell P's plats och nu går det strålande bra för Ludde. Ingen är gladare än jag.

Klart vi vinner sa han nästan varje gång. Så man satsade en slant och inte vann han varje gång inte. De funkar ju inte direkt så.

Jag kommer ihåg en dag på Mantorp då han verkligen sa jag vinner, jag vinner, jag vinner.
Efter två lite halv bra försök, så blev det dags för en runda med Greve Brunn.

Tror Ni han vann, bara med 40 meter eller kanske lite mer än det. Hästen var ju nästan helt ensam på det ganska korta upploppet.

-Hur mycket satsade vrålar K efter loppet. 20:- sa jag. Men jag sa ju att vi skulle vinna svarar Kjell P. –Fast du har sagt det två gånger innan idag blev mitt svar.
Och du säger det varje gång du har en häst till start... alltid vinnare innan start.

Då jag hängde som mest med K var det tidigt 80-tal. Jag var liksom kungen på V-65 i denna lilla byn Tranås. Pryade eller vad det nu heter i två omgångar ute på Hassangården.

Första gången en vecka, andra gången två veckor. Vad gjorda jag då på Hassangården. Mockade häst bajs var det mest. Alla rid-intresserade tjejer undrade vad jag höll på med? Inte blev de (tjejerna, snarare tvärtom, konstig kille som mockar skit utan att rida) mer intresserade av mig inte.

Men sedan blev det dags ett par gånger i veckan, det blev det tävlingar på Mantorp och lite andra banor. Jag var med, inte så mycket för att jag älskade Don Kiwin, eller någon annan kusse, men tävlingarna och spelet var min grej, då kan man mocka lite skit för att få vara med.

Bara att se hur Hassan Star gjorde varje morgon var en fröjd. Snacka om att vara kung på Hassangården och vilja visa upp sig. Hassan Star var min Paul Scholes under ett par år, en idol i det tysta. Han ville visa vad han kunde och hade man en kamera i handen så blev det extra hopp på bakbenen.
Sedan skulle det bajsas på samma ställe varje morgon, vilken hög!
Vet inte alls vad Paul.S gör på morgonen, men han är lite gammal som Hassan Star var redan då.
Något kul gör han säkert varje morgon, vem gör inte det?

Kjell var i alla fall en mycket speciell man – älskad och hatat av så många. Han levde verkligen en dag i taget. Detta var långt innan Ina Scot och de stora framgångarna.
Don Kiwin, Greve Brunn och sedan Hallon Brunn (en häst jag älskade) blev en bra början och det började rulla på. Sedan kom Ina Scot… långt senare.

När häst-bussen gick mot Mantorp på måndagen, så blev jag upplockad i Tranås, eller så kom fan-klubben från Tärenäs lite senare och plockade upp mig, Mantorp varje måndag så mycket det bara gick. Jag lirade på även om jag kanske inte hade åldern inne när det hela började.

När jag gick i åttan-nian så var jag varje vecka med i Tranås-Postens V65 tips tävling. Det var två som tippade och den med flest rätt gick vidare. Efter ett antal veckor vann jag hela tävlingen, bäst i hela byn. Och jag fick inte ens spela på hästar.

Vann jag några pengar? Inte mycket… Det tog mig sju veckor att vinna över en legend som Mr Lind d.ä. Det tog mig även sju veckor att i finalen plocka ner krögaren och stor spelaren NN, men jag vann i alla fall efter 40 + veckors tippande i TP. Dessa två har sedan länge lämnat oss och jordelivet, RIP.

Mystery blev som nedan:

Kjell P- en Legend inom trav sporten!

Kjell P Dahlström – Sheriffen. Här blir det att läsa på om Kjell P Dahlström
Nu till Mysteriet:
Hur gammal var Kjell P Dahlström när han gick ur tiden (YY-1=XX)? N XX ._ _ . _ _ _
Vilket år blev K champion på Mantorp (ZZ+2=XX) N_ _ . _ _ . _ XX
Vilket datum gick K ur tiden (XX) N _ _ . XX . _ _ _
Mer blir det inte på Norr, detta borde vara nog. En siffra saknas.
E?
Ina scot vann ett och annat lopp. 31 raka vinster och lite annat så som Segrar: Svenskt Travkriterium 1992; Stochampionatet 1993; Svenskt Travderby 1993; Prix d'Amérique 1995; Lotterialoppet 1995; Oslo Grand Prix 1996
Men var förlorade Ina Scot för första gången (noterbart är att jag vann pengar på detta), Det var ju här på Mantorp.
Vad hette hästen som vann? Hur många bokstäver i namnet?
(QQ+23=XX)
E _ _ _ . _ _ . XX _
Till vilket odds vann Helen Prix d´Amérigue med Ina Scot?
(OO,PP – 11,40=XX)
E _ _ _ . XX . _ _ _
Sista frågan.
Hur många gånger kom Ina Scot trea i sin karriär + två =X?
E _ _ _ . _ _ . _ _ X
Inte heller till E blev det alla siffror, men behöver man de som saknas? Tror inte att det blir något större problem?

LYCKA TILL!

Vad innebär nu ovan? JOPP att ni har chansen att logga innan någon annan. Den som skriver först i boken är FTF. Kan man hitta gömman enligt ovan inte vet jag, men det borde gå bra. Det tyckte jag i alla fall när jag började skapa denna gömma.
Kanske tänka till lite mer nästa gång. Det var ju en halv bra ide, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar