Nice pic!

Nice pic!

torsdag 18 mars 2010

Punktering på cykeln?




Här har det varit lugnt med skrivande och geocaching. Inte undra på när man ligger hemma med bruten fot! Inte kul, skriva kunde man kanske gör men vad?

Aj aj aj...

Nej så farligt var det inte. Det gör mest ont när jag inte har skor på. Konstigt nog så gör det ändå ondast när man ligger i soffan. Då man försöker lägga upp den ena foten över den andra. Så med andra ord det är ingen fara med mig.
Är ute och far igen och fick ”någon” minut över på vägen till flyget. Körde en snabbis i Norrköping med blandat resultat.

Stannade till vid ”Himmelstalunds brunnssalong” och det gick ju fort och bra. Visst fick man hoppa lite i snön, men en loggad i alla fall. Efter det så tog det stoppp.

Cykeln såg ju fin ut (se bilden), men någon skatt kunde jag inte hitta. Kanske har man legat av sig då det inte blivit någon cache på nästan en vecka. Kanske var det snön? Inte vet jag men jag slog i alla fall i huvudet i cykeln. Fint rött märke över ögat, hur klumpig kan man vara? Då tar vi en annan jag har ett par minuter kvar. Norrköping station 2. Smiter snabbt fram och ser spåren av senaste besöket. Den kanske jag kan ta, ska just hoppa ut när dom börjar skrika i högtalarna. Bla bla bla X-2000 mot Malmö kommer in på spår ett. Ha ha inte kan det kom här inte tänkte jag. Kollade på spåret som var helt täckt av snö och med is överallt runt omkring. På detta spåret har ju inte kommit ett tåg under 2010. Det ser ju ut som en översnöad skogsväg, en sådan med gräs i mitten. Helt okörd grusväg mitt på vintern. Inte då; det kommer ett X-2000 mindre än en meter i från mig, men jag står ju på rätt sida så det var lugnt. Tittar ett par sekunder på snödrivan och sedan lägger jag ner. Den kanske man kan ta en annan gång.

Sedan blev det ljusare! STOR HUMOR!!! Kungens Rondellen. Här krockade kungen i augusti 2005 med sin BMW M3:a. Norrköpings kommun gör en stor kunga krona.
Detta är ju underbar humor. Cache hittades snabbt och lätt, men nu kanske man ska åka till flygplatsen. Tar en till på vägen! Nano : N:o 107 var även den snabbt och lätt loggade. Jag ser ljuset i tunneln!

Nu var det flyget som gällde. Men en till kan man väl hinna med. Det blev en finne:
Helsinki Railway Station; här skulle jag droppa ett coin, men det gick inte in i burken.
En rökande finne kollade lite snett på mig när jag for förbi och plockade upp cachen.
Han såg inte vad jag gjorde, men han undrade säkert. Ser nu när jag ska logga att det skulle vara två andra coins i burken. Ja ja det var mörkt och jag hade problem nog att få ut loggboken. Japp dagen blev OK...

Kanske skulle man sova lite nu jag ser att timmen är sen.

1 kommentar:

  1. Att laga en punktering är lätt. Därför är det en gåta att så många cyklar blir stående så
    fort en punktering inträffar. Nedan en kort vägledning till hur man lagar en punktering.

    1. Ta loss hjulet. Skruva bort ventilringen och ventilhatten. Använd en däckavtagare (speciellt verktyg) för att kränga av däcket. Det går oftast bra utan däckavtagare men använd inga vassa verktyg till detta moment.

    2.Ta ur slangen och pumpa upp den så att du ser var hålet är. Doppa med fördel ner slangen i ett kärl med vatten så ser du genast var hålet är. Gör en ring runt hålet med t.ex. en bläckpenna.

    3.Rengör ytan kring hålet och ta en bit fint sandpapper och rugga upp ytan lite grann. Det är för att limmet ska fästa bättre.

    4.Stryk på ett tunt lager lim (gummisolution) och låt torka 2-3 minuter.

    5.Sätt på en lagningslapp, se till att den fäster väl och tryck noga fast den längs kanterna. Vänta i fem minuter.

    6.Känn försiktigt på insidan av däcket så att det inte sitter något vasst föremål, t.ex. en glasbit, som kan orsaka en ny punktering.

    7.Lägg in slangen i däcket igen. Se till att slangen inte tvinnar sig.

    8.Kräng på däcket igen och fäst ventilringen så att inte ventilen smiter in i fälgen.

    9.Pumpa och krama däcket så att det inte uppstår några bulor. Uppstår bulor, prova att pumpa och krama igen. Det kan också vara bra att studsa hjulet med jämna mellanrum när man pumpar upp det för att undvika bulor.

    10. Dubbdäck brukar i allmänhet ha en särskild förmåga att få bulor. Här måste däcket kramas ordentligt runtom medan det pumpas så att både däck och slang hamnar i rätt läge.

    SvaraRadera