Nice pic!

Nice pic!

onsdag 22 september 2010

Kvarn Event MASSA INFO!

Nu är det snart dags för Kvarn Event i närheten av Rökstenen. Här kommer lite info:

Samling vid Rökstenens Besökscenter vid 10:00.
Vi kommer att dela lite blandade dokument, en mystery, alla gömmor samt lite annat.

Er GPS lägger ni i ett kuvert och skriver Alias på. Den ska läggas i GPS lådan.
Vi laddar den med 24 av 25 gpx filer. Hoppas på att det fungerar bra. Kommer Ni tidigare än 10:00 så lämna in Er GPS så snart Ni kan.

Den som inte finns med är en mystery som ni får med era dokument.

Det kommer att finnas en låda för TB & Coins som vill bli loggade och åka vidare, samt en låda för TB & Coins som inte alls vill vidare utan bara hälsa på.

Vid 10:15 kommer vi att hålla en information om vad det hela går ut på. Alla kommer att få möjlighet att presentera sig med Alias, hemort eller något annat skoj ni har att säga. Det ska ju helst vara lite kort info. Efter detta blir det ett litet foto på hela gänget.

Sedan är det mingel i höst solen (ser lite illa ut med sol just nu) som gäller, samt fortsatt arbete med Kvarn Event Mystery.

Jag (The Smokestoner), Danne100 och Swerker (kanske skulle fråga först?) laddar maskinerna. Dessa kommer att delas ut till alla på en gång och ingen åker iväg innan mig.
Gömmorna ligger ca 9 km från Rökstenen och för att göra det hela så enkelt som möjlig så åker jag till platsen först. Ni får hänga efter.
Samåkning är ju bra men tänk då på att åka med någon som håller samma tempo ute i skogen. Här kan man bli lite vilsen även med GPS. Utan... = jobbigt.

Alla kommer att få några telefonnummer med sig ut i skogen. Täckningen är MYCKET ojämn där ute, men vi vill inte tappa bort någon skadad person ute i skogen. Nu vet jag ju inte direkt hur det fungerar med GPS-telefoner och sådana denna dära I-Fånar i dessa ödemarker, men det får vi väl se. Kanske kan vara bra att ha en ”riktig” GPS, men vad vet jag. Att springa runt ensam i skogen kan ju var kul det med, men försök att hänga på någon med samma tempo. Ingen av gömmorna i skogen är ”farliga”, men terrängen mellan gömmorna är helt klart mellan 1-5. Så var försiktiga där ute. Endast en gömma kan kräva någon form av utrustning (tror nog att nästa alla kan ta den utan). Denna gömma ligger ganska nära en väg, så man behöver inte ha med sig en massa utrusning till alla cacher.

Från början var det meningen att man kanske ställer bilen och går, lufsar eller springer mellan gömmorna, men efter placering hamnade ett antal nära eller mycket nära en väg. Jag tror kanske att ska man ta alla så flyttar man på bilen en två-fyra gånger.

Då vi på detta Event garanterar en FTF till alla (lite kul för dom som kanske inte har någon) så väljer man helt enkelt att starta vid någon av dessa; 6, 13, 17, 19 eller 22. Vi kommer till platsen i gemensam tropp och ni åker till en av dessa och delar med de som är med på plats. De riktiga FTF-jägarna kommer givetvis inte välja en av dessa gömmor. Ni som har med Er mindre barn skall nog inte ge Er på följande gömmor; 10, 11, 12, 14, 15, 18, samt 24. Man kanske kan räkna upp fler, men kolla på kartan och ta beslut efter hur det ser ut i terrängen. Ingen av dessa gömmor är i farlig terräng; dock lite svårt att ta sig fram till.

HUR LÄNGE ÄR MAN I SKOGEN? Jag vet inte alls hur lång tid det kommer att ta om man vill ha alla gömmor? De som har barn (min gissning efter att minsta fröken småsten var med på fyra stycken) med sig kommer inte ens att försöka att ta alla, då blir det att ta med sig pannlampa och mat. För att ha lite koll på vad som händer i skogen vill vi sätta en stopp tid till klockan 15:30. Vi vill gärna att de som åker direkt hem från skogen ringer in och meddelar att de lämnar Eventet.

Händer det något kul i skogen? Nominera till tävling ”Hur blev det nu?”. Fint pris till dagens bästa grej i skogen. Springer du in i en älg? Trampar på en hare, eller kanske trillar ni i en bäck eller ett träsk? Då kanske just du vinner priset.
Avslutnings samlingen kommer att vara vid ca 15:45. Tänk på att Ni inte behöver ta alla gömmor. Ni ska veta att de lyckliga som springer Lidingö-loppet inte gärna skulle byta med Er. Tre och en halv timmes burk jakt (Edit, lol det blir ju över fyra timmar från ca 11:15 till 15:30, VI BESTÄMMER på plats)kan ju ta kål på vem som helst.
Ni som åker hem innan avslutning, troligtvis är det fler som ger upp innan tiden går ut. Kom gärna förbi vid Rökstenen och säg hej då dela med Er av vad som hände, eller ring in och meddela att ni åker. Kanske går det fortare än jag tror att ta alla gömmor?

Från 0900 finns kaffe och glass mm att köpa vid Röstenens besökscenter. Halva priset på glass för geocachare!Mellan 13:00-16:00 finns varm soppa, med bröd och dryck för en 50-lapp. BESTÄLL DETTA SÅ SNART NI KAN, visst kommer det att finnas lite extra; men det är inte helt enkelt att beräkna. Korv med bröd finns under hela dagen.



Bilden ovan är från idag 22/9. Ni som inte har så bråttom i skogen ta med påse till all svamp. Kantareller, Taggsvamp, trattkantareller och mycket annat finns att hitta. Även bilden nedan är från idag.



Har Ni några frågor så hör av Er via en write note på Eventet.

”Lite” rörigt inlägg, men jag hoppas att det klarnar på plats.

En sista bild:

4 kommentarer:

  1. Kan jag få koordinaterna till kanterellstället Jag tror jag skippar eventet för jag förutsätter att de fortfarande är oplockade He He

    SvaraRadera
  2. haha Swerker jag har redan varit där och plockat dom hehe nä nu laddar vi för lördagen vi ses vid 8 tiden

    SvaraRadera
  3. Jag skulle kunna ge dig koordinaterna till just detta ställe, men inte just nu. Förra gång vi var där så blev det massor, massor mer än detta på ca 5 m2. Jag kan säga så mycket att det var mycket nära Rökstenen Event Cache A (ca 35 meter i från), men den har jag flyttat 191 meter norrut idag så det blir att kolla GSAK var den låg innan. Svamparna ligger för övrigt i köket.
    Tar man alla gömmor och plockar alla svampar man ser så kan det räcka med två ICA kassar. Men då ska man nog ha pannlampa med. Flera av gömmorna ligger där ingen normalt funtat människa sätter sin fot, där av har vi hittat ett tio-tjugotal helt nya "svampgömmor".
    När kommer Ni på fredag? Kanske kan det bli en svampsoppa och en Runöl, eller fyra?

    SvaraRadera
  4. Till Danne jag tror läget är under kontroll med det mesta. Kom du vid 08:30 så Swerker och jag får lite sov morgon, fast vad hjälper det om små stenarna börjar vid 06:30 (om man har tur). Varför får man väcka dom i veckorna men inte på helgen???

    SvaraRadera