Nice pic!

Nice pic!

fredag 14 oktober 2011

Pojkar blir sjukare än kvinnor!

I söndags var hela familjen ute och la ut gömmor. Allt var frid och fröjd, men jag var hängig. Efter Gulash och fika i skogen åkte barnen och jag hemåt. Vi mötte en bil och jag var ganska säker på vilka som var i bilen. Vi vände och fick hälsa på Norpis och Ninnza som plockade lite Kvarn gömmor.

Sedan var det hem som gällde, och hur sjuk blev jag då?

Så sjuk som bara små pojkar kan bli… fy f-n.

Svetten stänkte om mig, från 37,2 till 41 på någon timme. Det blev koma i några dagar. På nätterna (jag fick sova i gäst rummet) vaknade jag och sjöng någon indiansång, trumresa.
Jag låg och försökte lösa helt omöjliga problem som t ex 1 + 1, men det blev aldrig 2.
För att inte tala och frossan, hur mycket kan man frysa när man är inomhus?
Hur mycket som helst, tydligen.

Man var som en Zombie (nu bara halvzombie).

Frun blev mycket orolig när jag kröp ner i sängen för att svettas och frysa på tisdag kvällen. Sverige-Holland, den viktigaste matchen på mycket länge…

- Men kan du inte ligga i soffan? Nej, det går inte sa jag.

Hörde att det blev mål och flyttade ena benet över kanten på sängen, men det gick inte. Bara att krypa ner i sängen och fortsätta lida.

Efter matchen ringer chefen (holländaren), men jag bara tittar på telefonen orkar inte.
När jag lyssnar av meddelandet dagen efter säger han att de lät oss vinna för att eventuellt få enklare motstånd i EM (Sverige). Eller jag tror han sa det, det var full fart i baren där han var.

Saxat från DN:
Enligt en undersökning som gjorts vid Karolinska sjukhuset, som inom kort publiceras i den ansedda medicintidskriften Lancet, konstateras att en signalsubstans som följer det manliga hormonet testosteron sjunker drastiskt vid feber eller smärta vilket i sin tur förstärker nervsignalerna till hjärnans smärtcenter.
Det som tidigare varit närmast en fördom, att män lider mer av feber eller smärta och känt sig förhindrad att delta vid lättare arbete i hemmet när de haft feber, har därmed haft en vetenskaplig förklaring.
Hos män börjar produktionen av testosteron försvinna redan vid 37,7 graders feber, vilket därmed drastiskt sänker männens välbefinnande. Hos kvinnorna sker samma sak, men först när de uppnått temperaturer över 39,6 grader. Upptäckten tros vara en av de viktigaste förklaringarna till att kvinnor ändå kan arbeta trots influensa medan män är oförmögna.

Fru Smokestoner har i alla fall fått ut en hel massa gömmor i skogen!

Jag loggade en i Mantorp på fredagen, denna vecka inte många. Det kommer ju hur många gömmor som helst i Tranås varje dag. Hade det varit ett normalt liv så hade kanske blivit någon FTF.

Så istället för att göra några referat från hittade gömmor så blir det en lista på vad jag har ätit under veckan:

Måndag En Twister

Tisdag En Piggelin

Onsdag En Piggelin och en halv fiskpinne

Torsdag En Piggelin

Fredag En dl fiskgryta och en Piggelin

Kanske ska nämna att jag gått ner över sex kilo, på fem dygn. Måste ju vara helt otroligt.

Man skulle ha smittan på spruta, så kunde man sälja dessa för 3 495:-.

GARANTERAT viktras på mindre än en vecka!

Det hemska är väl att man hade sålt massor, massor.

Fru Smokestoner springer omkring i skogen och gömmer plastburkar i skrivande stund. Man får ju ge sig ut lite senare när älgjägarna har åkt hem.

För min del så börjar frossan komma smygande, kanske skulle man äta något?

Eller inte!

FY F-N

4 kommentarer:

  1. Men hur var det nu, var inte artikeln i DN införd 1 April 2011, hmmm hmmmm.

    SvaraRadera
  2. Ahhhh, jag kontrar med detta från Aftonbladet den 29/3. En liten annan teori, men i alla fall:

    Grattis alla män. Nu har ni vetenskapligt stöd att ni faktiskt blir sjukare än kvinnor.

    Forskare har upptäckt att män lider mer av sjukdomar eftersom de satsar mer på äventyr vilket gör att immunförsvaret blir lidande.

    Nej, det här är ingalunda ett skämt. Forskarna vid universitetet i Cambridge är fullkomligt allvarliga när de lanserar sin teori att det faktiskt är mer synd om männen när de är förkylda. Till alla flickvänners och fruars förtret.

    Männen fejkar inte
    I åratal har vi sett hur mäns förkylningar förvandlats till influensa, hur huvudvärken blivit migrän och ett till synes harmlöst halsont utvecklats till halsfluss. Nu hävdar forskarna att de faktiskt inte fejkar – män blir faktiskt sjukare och dessutom är de sjuka längre.

    http://www.aftonbladet.se/halsa/article12255948.ab

    Klart att små pojkar som jag blir sjukare än kvinnor.

    En mindre och mindre och mindre THE SMOKESTONER

    SvaraRadera
  3. Samt denna från expressen i februari;

    "Ni tjejer snackar om att föda barn men ni skulle bara veta hur det känns när en kille är riktigt förkyld."
    Sjuka män framställs ofta som ömkliga fjantar.
    Nu visar ny forskning att män faktiskt är känsligare än kvinnor för sjukdomar som förkylning och influensa.

    http://www.expressen.se/halsa/1.319743/ja-killar-blir-sjukare

    För övrigt så kan jag meddela att jag inte gått ner något mer i vikt. Kanske vänder det nu?

    The Smokestoner

    SvaraRadera
  4. Kan jag köpa en spruta inför bröllopet i vår? :)

    SvaraRadera